συνεντεύξεις

Η τραγουδίστρια και μουσικός από την Ελλάδα, θα πραγματοποιήσει την πρώτη της εμφάνιση στη Μελβούρνη την Πέμπτη 24 Αυγούστου, ενώ το Σάββατο 26 Αυγούστου αναμένεται να εμφανιστεί στο Σίδνεϊ
30/5/23 - neoskosmos.com

Η Χαρούλα Τσαλπαρά, ένα ανερχόμενο ταλέντο από την Ελλάδα με μουσικές αναζητήσεις γύρω από τους ήχους των ρεμπέτικων, των σμυρναίικων και των παλιών λαϊκών τραγουδιών, αναμένεται να εμφανιστεί ζωντανά στην Αυστραλία τον Αύγουστο, για δύο μοναδικές παραστάσεις.

Η πρώτη παράσταση θα πραγματοποιηθεί στο Brunswick Ballroom της Μελβούρνης την Πέμπτη, 24 Αυγούστου, επιτρέποντας στο κοινό να απολαύσει τα μουσικά αυτά είδη μέσα από μία νέα, φρέσκια και αυτοσχεδιαστική προσέγγιση της ερμηνεύτριας.

Στη συνέχεια, το Σάββατο, 26 Αυγούστου, θα μεταβεί στο Σίδνεϊ για τη δεύτερη εμφάνισή της, στο The Red Rattler Theatre.

Την ταλαντούχα καλλιτέχνιδα θα συνοδεύουν στη σκηνή, οι μπουζουξήδες Κώστας Παπαπαναγιώτου και Νίκος Παπαδημητρίου, μαζί με τη Jenny Dixons στο βιολί, και τον βετεράνο των ρεμπέτικων Con Calamars στην κιθάρα.

Η Xαρούλα Τσαλπαρά, αποφοίτησε από το Ωδείο Ορφείο Αθηνών ολοκληρώνοντας με άριστα τις σπουδές τις στο πιάνο, ενώ οι μουσικές της δεξιότητες την καθιστούν ικανή να παίζει και άλλα όργανα, όπως μπαγλαμά και ακορντεόν.

Έχει χαρακτηριστεί ως η σύγχρονη Ρόζα Εσκενάζυ ή Ρίτα Αμπατζή, και χρησιμοποιεί τη μουσική της ως ένα μέσο αναβίωσης της πλούσιας μουσικής κληρονομιάς που άφησε στην Ελλάδα η Μικρά Ασία στις αρχές του 20ού αιώνα.

Η θέση της στο μουσικό καλλιτεχνικό στερέωμα, έχει καθιερωθεί μέσα από συμμετοχές της σε μεγάλες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, καθώς και φεστιβάλ σε όλη την Ευρώπη.

ΟΙ ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ ΤΗΣ

Μελβούρνη

Πού: 314-316 Sydney Rd, Victoria 3056

Πότε: Πέμπτη, 24 Αυγούστου 2023

Σίδνεϊ

Πού: 6 Faversham St, Marrickville NSW 2204

Πότε: Σάββατο, 26 Αυγούστου 2023


Η Ελληνίδα καλλιτέχνιδα μιλά στο “Νέο Κόσμο” για τις επερχόμενες εμφανίσεις της στην Αυστραλία, καθώς και για τη σχέση της με τη μουσική. «Είμαι ενθουσιασμένη! Είναι η πρώτη φορά που έρχομαι στην Αυστραλία και είναι η πρώτη φορά που ταξιδεύω τόσο μακριά.  
13/7/23 - neoskosmos.com

Νιώθω ευγνώμων που η δουλειά μου μου δίνει αυτή τη δυνατότητα», αναφέρει-Πέμπτη, 24 Αυγούστου στη Μελβούρνη και Σάββατο, 26 Αυγούστου στο Σίδνεϊ.Η Ελληνίδα μουσικός έρχεται για πρώτη φορά στην Αυστραλία, με την πρώτη της προγραμματισμένη εμφάνιση να λαμβάνει χώρα στη Μελβούρνη την Πέμπτη, 24 Αυγούστου, ενώ το Σάββατο, 26 Αυγούστου, αναμένεται να εμφανιστεί στο Σίδνεϊ

Η Αυστραλία ανοίγει την αγκαλιά της και υποδέχεται για πρώτη φορά την Χαρούλα Τσαλπαρά, ένα ανερχόμενο ταλέντο από την Ελλάδα, με μουσικές εξερευνήσεις γύρω από τους ήχους των ρεμπέτικων, των σμυρναίικων και των παλιών λαϊκών τραγουδιών. Σε συνέντευξή της στον «Νέο Κόσμο», η Ελληνίδα καλλιτέχνιδα μιλά για τις επερχόμενες εμφανίσεις της στην Αυστραλία, καθώς και για τη σχέση της με τη μουσική. «Είμαι ενθουσιασμένη! Είναι η πρώτη φορά που έρχομαι στην Αυστραλία και είναι η πρώτη φορά που ταξιδεύω τόσο μακριά. Νιώθω ευγνώμων που η δουλειά μου μου δίνει αυτή τη δυνατότητα», αναφέρει. Ανυπομονώντας να μοιραστεί τη μουσική της με το αυστραλιανό κοινό μέσω δύο μοναδικών παραστάσεων (στη Μελβούρνη στις 24 Αυγούστου στο Brunswick Ballroom, και στο Σίδνεϊ στις 26 Αυγούστου στο The Red Rattler Theatre), η Χαρούλα Τσαλπαρά αναφέρεται στη συναισθηματική σύνδεση που δημιουργεί η μουσική με τις ρίζες και την πολιτιστική κληρονομιά των Ελλήνων, καθώς και τον ρόλο που διαδραματίζει στην ενίσχυση της ταυτότητας και της κοινότητας. «Η μουσική -μαζί με τη γλώσσα, τις συνήθειες και την κουζίνα- συμβάλλει στη διατήρηση κοινών σημείων μεταξύ των ανθρώπων που προέρχονται από τον ίδιο τόπο. Ιδιαίτερα η μουσική λειτουργεί ως βασικό δοχείο μεταφοράς συναισθημάτων, εικόνων του τόπου προέλευσης και ως κύριος αγωγός έκφρασης της νοσταλγίας και της συναισθηματικής προβολής του τόπου προέλευσης που είναι μακριά, τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά», μας λέει. Το ρεπερτόριο της Ελληνίδας ερμηνεύτριας, περιλαμβάνει κυρίως «ρεμπέτικα, παραδοσιακά και λαϊκά» τραγούδια με τη μουσική του Γραμμοφώνου να αποτελεί ένα «κύριο αισθητικό σημείο αναφοράς». Επισημαίνει ότι τα συγκεκριμένα είδη μουσικής έχουν αποτελέσει «βασικές επιρροές» για εκείνη και θεωρεί τη συμβολή τους καθοριστική στην ανακάλυψη της «κοινωνικής, πολιτικής, φυλετικής και πολιτιστικής» της «ταυτότητας». Δηλώνει ότι με τα συγκεκριμένα ακούσματα, η μουσική λειτουργεί ως ένας «συνδετικός κρίκος» που αγγίζει με έναν ιδιαίτερο τρόπο τις συναισθηματικές χορδές των Ελλήνων της Διασποράς, καθώς διατηρεί ζωντανή την εικόνα της πατρίδας στη μνήμη και την καρδιά τους. Επιπλέον, εκφράζει την αγάπη της για το «ελαφρό τραγούδι», ενώ προσθέτει ότι τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να γράφει όλο και περισσότερα δικά της τραγούδια. Η Χαρούλα Τσαλπαρά γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Από πολύ μικρή ηλικία άρχισε να ασχολείται με τη μουσική και αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Διαθέτει Δίπλωμα στο κλασικό πιάνο και έχει εξειδικευθεί στη θεωρία της μουσικής. Εκτός από το πιάνο είναι εξοικειωμένη και με άλλα μουσικά όργανα, όπως το ακορντεόν, και ο μπαγλαμάς. Παρά το γεγονός ότι οι σπουδές της ήταν «προσανατολισμένες προς τη δυτικοευρωπαική μουσική», παραδέχεται ότι η ανακάλυψη της μουσικής του Γραμμοφώνου άλλαξε εντελώς την κατεύθυνσή της. Περιγράφει τη μουσική ως «μια ομαδική δραστηριότητα, στην οποία το άτομο οφείλει να διοχετεύει την ενέργειά του στην υπηρεσία του συνόλου έτσι ώστε να προκύψει το ωραιότερο δυνατό αποτέλεσμα». Επαγγελματικά, έχει εργαστεί ως μουσικός για περίπου 15 χρόνια σε διάφορους μικρούς χώρους. Κατά τη διάρκεια αυτής της πορείας, έχει καλύψει διάφορα «πόστα», τόσο σε μικρά όσο και μεγάλα εστιατόρια. Επιπλέον, έχει εμφανιστεί σε συναυλίες, πανηγύρια, γάμους, βαφτίσεις και βιβλιοπαρουσιάσεις, ενώ έχει διατελέσει, επίσης, εισηγήτρια μουσικών εργαστηρίων και άλλων παρόμοιων δραστηριοτήτων. Η αιτία να ασχοληθεί με τη μουσική επαγγελματικά ήταν το γεγονός ότι αισθανόταν «ευτυχισμένη μέσα σε αυτήν». «Νιώθω περήφανη, γιατί καταφέρνω, τουλάχιστον ακόμα, να κάνω αυτό που αγαπώ, να φτιάχνω το δικό μου μικρόκοσμο που περιστρέφεται γύρω από αυτό, και έτσι να βρίσκω καταφύγιο από τον έξω κόσμο».

Χαρούλα Τσαλπαρά, πώς ακριβώς θα αναδυθείς;
Η Χαρούλα Τσαλπαρά παίζει μουσική, φτιάχνει μουσική και γράφει κείμενα.
Γεωργία Δρακάκη - 13.02.2023 - OLAFAQ

Η Χαρούλα Τσαλπαρά όλο και αναδύεται, μέσω τη τέχνης της, εδώ και χρόνια, σε μια Αθήνα της φθοράς, της παραφθοράς και της ρεπλίκας-με πρωτοτυπία, πηγαία θηλυκή ενέργεια και, τρόπον τινά, οικουμενικότητα. Η «Ανάδυσή» της δεν είναι ούτε ακριβώς λάιβ, ούτε ακριβώς παράσταση.

Ως μορφή είναι κοντά στο θεατρικό αναλόγιο, αλλά θα έλεγα ότι περισσότερα από όλα είναι ένα μουσικό κολάζ. Κάθε κείμενο που διαβάζουν οι τρεις εξαιρετικοί ηθοποιοί Αντώνης Γκρίτσης, Νικολέττα Χαρατζόγλου και Μαρία Χάνου, συνδέεται με ένα τραγούδι. «Όλο αυτο το ηχητικό μωσαϊκό ένα μικρό σύμπαν μιας ώρας. Είναι κάτι που σκέφτομαι πολύ καιρό, και επιτέλους γίνεται πραγματικότητα. Μετά το onoff στούντιο, όπου παρουσιάστηκε τον Δεκέμβρη για πρώτη φορά, έρχεται ξανά στο «Πλαγκτόν» την Κυριακή στις 19/2. Ο ήχος των τραγουδιών κυμαίνεται από τελείως ηλεκτρονικός, μέχρι σκέτο πιανο και φωνή. Σε κάθε περίπτωση, καλωσήρθατε στον ηχητικό μου κόσμο!», μας λέει η δημιουργός. 


”Δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου πίσω από ένα γραφείο..” 

Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου 2019 - Κατιούσα

Η Χαρούλα καταδύσεις να κάνω δικά της τα τραγούδια που αναμηνεύουν και αν εμφανίζομαι που κάνω διάθεσή μου να κάνω τα διάφορα κλισεδιάρικο και τα στοιχεία του ζητήσεως, δεν χρειάζεται να κάνω κάθε τετάρτη στο "Στέκι του Πινόκλη" να μην το ζητήσω και να το κάνουμε στην υπηρεσία του καθρέφτη γυναίκα και να πούμε «Πάλι λάθος σκέφτηκες».

Ματριόσκα Η Κόκκινη

Η Χαρούλα Τσαλπαρά μιλά στο κασετοφωνάκι της «Καφήσα» για την εφαρμογή της πορείας και τις εργασίες. Α και ναι, Χαρούλα ευτυχώς για τους χρήστες, τους χρόνους που απαιτούν να φανταστούμε πίσω από τον χρόνο και να θέλωμε !!!

Με την Χαρούλα είχαμε συναντηθεί πρώτα διαδικτυακά και μετά από κοντά. Λέει πως της αρέσουν όσα κατά καιρούς γράφω σαν ποστ στο κοινωνικό δίκτυο, πράγμα που με γέμισε και λίγη ντροπή, καθότι δεν έχω συναίσθηση πολλές φορές πως πλέον δεν γράφω μόνο για τους 10-15 φίλους μου και πως οι σκέψεις μου ταξιδεύουν και προς άλλους ανθρώπους. Ωστόσο αν οι λέξεις μου τραβούν το ενδιαφέρον ανθρώπων σαν την Χαρούλα, τότε μάλλον βρίσκομαι σε καλό δρόμο.

Η Χαρούλα είναι ένα κορίτσι ήπιων τόνων, με συγκροτημένη σκέψη, με σπουδές στην μουσική και με αρκετή αγάπη γι’ αυτήν. Οι συνεργασίες της μέσα στο χώρο πολλές και όλες με μουσικούς που ελπίζουμε να μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια. Νέοι άνθρωποι, με μεράκι για την μουσική καταθέτουν την ψυχή τους μέσα στα παιξίματά τους. Ζουν μικρούς ρόλους μέχρι να τελειώσει το τραγούδι που ερμηνεύουν και παίζουν, παρασέρνοντας και εμάς σαν ακροατές να ζήσουμε για λίγο το προσωπικό δράμα ή την προσωπική χαρά που περιγράφουν οι στίχοι.

Η Χαρούλα καταφέρνει να κάνει δικά της τα τραγούδια που ερμηνεύει και αν αυτό που διαβάζετε σας ακούγεται κλισεδιάρικο και λόγια του αέρα, δεν έχετε να πάτε μια Τετάρτη στο ”Στέκι του Πινόκλη”να την ακούσετε και μετά να σταθείτε μπροστά στο καθρέφτη σας και να πείτε ”Πάλι λάθος σκέφτηκες”.

Ας γνωρίσουμε την Χαρούλα..


Ποια ήταν τα πρώτα σου μουσικά ακούσματα στην παιδική σου ηλικία; Πόσο σε επηρέασαν στην μετέπειτα πορεία σου στη μουσική;

Ακούγαμε πολλή μουσική στο σπίτι. Ένα μεγάλο κομμάτι ήταν Χατζιδάκις-Θεοδωράκης, νέο κύμα, κάποια κλασσικά έργα σταθερά αγαπημένα, σίγουρα Γιώργο Νταλάρα, Χαρούλα Αλεξίου, μουσικές του κόσμου όπως πχ ένα δίσκο με πολυφωνικά της Κορσικής, Yma Sumac, κι από κει και πέρα θυμάμαι κάποιους συγκεκριμένους δίσκους που λάτρεψα σαν παιδί. Μερικοί από αυτούς ήταν ο «Υάκινθος» του Μάνου Αχαλινωτόπουλου, «τραγούδια της Μεσογείου» της Σαβίνας Γιαννάτου, αλλά και το “ROM”, του Κυπουργού. Παρόλα αυτά, αυτό που ανασύρω από τη μνήμη μου εντονότερα από όλα, τώρα που όλα αυτά βρίσκονται σε μια χρονική απόσταση, είναι το τραγούδι του πατέρα μου και τα ποικίλματα της φωνής του. Ήταν για μένα ένα μυστήριο, πώς έσπαγε η φωνή σε μικρές μικρές νοτούλες από κει που είναι σταθερή σε μια νότα, και αναρωτιόμουν γιατί δεν μπορούσα να το κάνω. Τα χρονιά του ωδείου που ακολούθησαν η ανάμνηση αυτή κάπως θάφτηκε και βγήκε στην επιφάνεια πάλι όταν άρχισα να ασχολούμαι με τα λαϊκά και παραδοσιακά τραγούδια.


Τι σπουδές ακολούθησες πάνω στη μουσική;

Από την προσχολική ηλικία ξεκίνησα να παρακολουθώ μουσική προπαίδεια στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας, ενώ στην Τρίτη δημοτικού ξεκίνησα πιάνο στο ωδείο Αθηνών. Τελειώνοντας το σχολείο πέρασα στο τμήμα μουσικών σπουδών από το οποίο αποφοίτησα το 2010, ενώ ένα χρόνο αργότερα πήρα Δίπλωμα πιάνου. Όσον αφορά τα θεωρητικά της μουσικής, έχω φτάσει μέχρι και το πτυχίο Αντίστιξης. Μακάρι κάποια στιγμή να μπορέσω να συνεχίσω.


Ποιος ή ποιοι καλλιτέχνες σε έχουν επηρεάσει στον τρόπο που τραγουδάς ή παίζεις μουσική;

Νομίζω ότι θα μπορούσα να συνεχίσω από την πρώτη ερώτηση, αλλά τώρα είναι ευκαιρία να προσθέσω εδώ κι άλλους. Εκεί στα φοιτητικά μου χρονιά ανακάλυψα των κόσμο του ελληνόφωνου γραμμοφώνου, όποτε πάνω στους προηγούμενους που προανέφερα προστέθηκαν στις κύριες επιρροές μου, συνθέτες που συμπληρώνουν το προπολεμικό όσο και μεταπολεμικό πάνθεον (Τούντας, Σκαρβέλης, Περιστέρης, Μάρκος, Μπάτης, Δελιάς, Τσιτσάνης, Χιώτης, και πολλοί άλλοι) αλλά και τραγουδίστριες που δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί δεν τις γνώριζα μέχρι τότε. Κυριότερες οι Ρίτα Αμπατζή, Ρόζα Εσκενάζυ, Ιωάννα Γεωργακοπούλου, Νταίζη Σταυροπούλου, Στέλλα Χασκήλ, Μαρίκα Νίνου και φυσικά η ανυπέρβλητη Μαρίκα Φρατζεσκοπούλου. Όλοι αυτοί μου άνοιξαν ένα παράθυρο σε έναν κόσμο αχανή και ξεχασμένο, που είχε μείνει ανέπαφος για να τον ανακαλύψω.


Τι σημαίνει η μουσική για σένα; Πώς αποφάσισες να την ακολουθήσεις ως επάγγελμα;

Μάλλον ήταν κάτι που έγινε κάπως «φυσικά». Σαν παιδί θυμάμαι να έχω μια ονειρική εικόνα στο μυαλό μου για το μέλλον μου: Ήμουν λέει σε ένα απέραντο λιβάδι με παπαρούνες και «έγραφα» μουσική. Αυτό σίγουρα απείχε πολύ από την πραγματικότητα, τόσο από αυτή που βίωνα σαν παιδί, όσο και την τωρινή. Όμως υπάρχει ακόμη το σημείο σύνδεσης με το όνειρο. Ήμουν σε συνεχή συνδιαλλαγή με τη μουσική και τη μελέτη της, κι όταν ήρθε η ώρα να σπουδάσω, ήταν μάλλον το πιο προφανές στο μυαλό μου ότι θα είναι κάτι σχετικό. Κι όταν κατά τη διάρκεια των σπουδών μου ξεκίνησα να δουλεύω σαν τραγουδίστρια αρχικά και αργότερα σα μουσικός, γοητεύτηκα από το γεγονός ότι επί του πρακτέου καταλάβαινα επιτέλους διάφορα θεωρητικά μουσικά φαινόμενα που μάθαινα στο ωδείο, πώς πραγματικά χρησιμοποιούνται στον έξω κόσμο, στην πραγματικότητα. Και τελικά, ήταν μια δουλειά που μου άρεσε να κάνω, σε ποιον μουσικό δεν αρέσει να παίζει μουσική; Ήθελα να κάνω μια δουλειά που μου αρέσει να κάνω, δεν μπορούσα να φανταστώ τον εαυτό μου σε ένα γραφείο ή σε κάποια τέλος πάντων δουλειά άλλη.

 

Με ποια μουσικά σχήματα συνεργάζεσαι αυτό το χρονικό διάστημα;

Όλα τα μουσικά πρότζεκτ που τρέχουν αυτή τη στιγμή είναι πράγματα που συμπληρώνουν μια διαφορετική προσωπική αναζήτηση το καθένα, και επίσης αποτελούνται από συνεργασίες με ανθρώπους που εκτιμώ καλλιτεχνικά και αγαπώ σαν οικογένεια. Το μόνο στο οποίο είμαι μόνη μου είναι το σόλο πιάνο, το οποίο αισθάνομαι ότι εδώ και κάποιο διάστημα μετεξελίσσεται προς κάτι διαφορετικό από αυτό που ξεκίνησε. Η αρχική ονομασία ήταν “PianOLAternA”, και λειτούργησε σε ταβέρνες για 4 περίπου χρόνια, σαν απόπειρα να συνδεθούν δυο μεγάλες αγάπες της ζωής μου: το πιάνο και όλο αυτό το ρεπερτόριο του αστικού περιβάλλοντος και της υπαίθρου του ελλαδικού χώρου και της Μ. Ασίας, αλλά και το ελαφρό τραγούδι. Το επόμενο βήμα ετοιμάζεται σιγά σιγά..

Άλλο πρότζεκτ είναι οι “Σειρήνες του Λυκαβηττού”, ντουέτο με την Αθηνά Λαμπίρη. Το εγχείρημα αυτό συστάθηκε λόγω της επιθυμίας να παίζουμε μαζί, πέρα από το χρόνο που περνάμε σαν παρέα, και με ένα αρχικό άξονα το λαϊκό τραγούδι του 40’, 50′ να παίξουμε κι άλλα πράγματα που μας εκφράζουν, όπως Νίκο Παπάζογλου, κάποια επίσης ρετρό κομμάτια πολύ αγαπημένα, ή ακόμα και κάποια τραγούδια των 90s που μας σημάδεψαν.

Επόμενο πρότζεκτ είναι το “Μπαμ Τρίο”, με τη Θεοδώρα Αθανασίου και το Γλαύκο Σμαριανάκη. Αυτό τρέχει γύρω στα 4-5 χρόνια τώρα. Το ρεπερτόριο μας έχει περισσότερο κοινό σημείο αναφοράς τη σχολή των Μικρασιατών συνθετών (Περιστερης, Τούντας, Σκαρβέλης, Σταύρος Παντελίδης) τραγούδια ανώνυμης δημιουργίας, όπως και αρκετά τραγούδια από ρεπερτόριο των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων. Γενικά φυσάει πολύς αέρας στο σχήμα, μια και η Θεοδώρα είναι από τη Τζια και ο Γλαύκος από τη Νίσυρο! Μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η πρωτότυπη ενορχήστρωση, έτσι ώστε να αλλάζουν ρόλους τα όργανά μας και να προκύπτουν με αυτό τον τρόπο ενδιαφέρουσες ακουστικές συνδιαλλαγές.

Πάμε στο επόμενο! “Banda Iovanica”. Είναι μια πενταμελής μπάντα που αποτελείται από τους Κλέαρχο Κορκόβελο που είναι και ο κύριος εμπνευστής της ιδέας, Γιάννη Νιάρχο, Γλαύκο Σμαριανάκη, Λουκά Μεταξά κι εμένα. Είναι μία μπάντα φόρος τιμής και προβολής στο πρόσωπο ενός παμπάλαιου βιολιστή που έζησε στα τέλη του 19ου αιώνα και χάθηκε στο θρύλο, του Γιάγκου Αλεξίου ή Γιοβανίκα. Θέλουμε να φωτίσουμε τη διαδρομή αυτού και μουσικών σαν αυτόν που έπαιζαν στα καφε αμάν της εποχής και ταξίδευαν σε όλο το τόξο: Μικρά Ασία, ελλαδικός χώρος, Βαλκάνια, Ανατολική Ευρώπη και συνέλεγαν μουσικές από όλους αυτούς του τόπους δημιουργώντας ένα εκρηκτικό μείγμα, για αιώνες περιπλανώμενοι, μέχρι να δημιουργηθούν τα σύνορα που σήμερα γνωρίζουμε. Είναι μια σκέτη πρόκληση το εγχείρημα αυτό. Παλεύουμε επίσης γύρω στα 5 χρόνια!

Και συνεχίζω με το επόμενο μουσικό σχήμα! “Sabi Trio”. Αυτό συστήθηκε μόλις το χρόνο που μας πέρασε και αποτελείται από τον Κωστή Κωστάκη, την Ελένη Χαρταλάμη κι εμένα. Τα όργανα που χρησιμοποιούμε είναι κιθάρα, ακορντεόν, κρουστά ή χαβάγια, πιάνο, κρουστά και τρεις φωνές. Με τα παιδιά είμαστε φίλοι πολλά χρόνια και η επικοινωνία γίνεται χωρίς λόγια σχεδόν. Είναι αυτονόητη η κοινή αισθητική, καθώς και το ρεπερτόριο που διαλέγουμε. Υπάρχει πολύ έντονη διασκευαστική διάθεση καθώς και μεγάλη ανάγκη να παίξουμε δικά μας πρωτότυπα κομμάτια. Μάλιστα μπήκαμε και στο στούντιο πριν λίγες μέρες. Το Sabi λέγεται αλλιώς και το Ρόδο της ερήμου. Μπορούμε να το βρούμε σε πολλές διαφορετικές περιοχές του χάρτη κι το ταξίδι του αυτό αποτελεί και την έμπνευσή μας.

Ελπίζω να μην έχω ξεχάσει κάτι!


Έχεις αγχωθεί ποτέ μπροστά σε κοινό; Πως ήταν η πρώτη φορά πάνω στο πάλκο;

Προφανώς κι έχω αγχωθεί και αγχώνομαι πάντα μπροστά στο κοινό, ό,τι και να πρέπει να κάνω. Είναι μια διαδικασία στην οποία βρίσκεσαι μόνος απέναντι σε πολλούς ανθρώπους κι αυτό από μόνο του αρκεί για να ενεργοποιήσει τα πιο αρχέγονα κι ενστικτώδη αντανακλαστικά του εγκεφάλου. Η πρώτη φορά σε πάλκο μαγαζιού μπορώ να πω ότι ήταν πολύ πιο εύκολη σε σχέση με τη μορφή έκθεσης στο ωδείο που αντιμετώπιζα μέχρι τότε. Θυμάμαι ότι ένιωθα μεγάλη λύτρωση που ο κόσμος ήταν χαλαρός και δεν ήταν εκεί για να κρίνει τα λάθη μου, αλλά για να περάσουμε όμορφα όλοι μαζί. Μέχρι τότε έπαιζα μόνο σε συναυλία του ωδείου ή σε εξετάσεις που τα πράγματα ήταν πολύ απαιτητικά, κι απαιτούνταν μεγάλη τεχνική και ψυχολογική προετοιμασία για να υπερκεράσεις το άγχος που κυριεύει το σώμα και το μυαλό. Δε μπορώ βέβαια να αγνοήσω και τις οικογενειακές μαζώξεις στο σπίτι, όπου πάντα οι γονείς μου έλεγαν «Χαρούλα παίξε μας πιάνο» κι εγώ πάντα ντρεπόμουν γιατί δεν ήξερα τι ακριβώς έπρεπε να παίξω! Τα πράγματα ήταν πιο εύκολα όταν έπιανε την κιθάρα ο μπαμπάς μου και οι απαιτήσεις «έφευγαν» πια από μένα..


Ποια είναι η πιο όμορφη ανάμνηση που έχεις από παίξιμο;

Μα είναι τόσο πολλές! Σίγουρα ήταν μια βραδιά που είχε διοργανωθεί με σκοπό τη συγκέντρωση υλικών για τους πρόσφυγες πριν από δυο χρόνια περίπου, ένιωθα μεγάλη συγκίνηση καθ’ όλη τη διάρκεια της βραδιάς, και πήρα μια ελάχιστη μικρή γεύση από το τι θα μπορούσαμε να πετύχουμε αν ενωνόμασταν συνειδητά κι ενεργοποιούμασταν η κοινότητα των μουσικών. Επίσης κάτι άλλο που θυμάμαι με μεγάλη χαρά είναι που μου έχει τύχει αρκετές φορές να μου πουν «εγώ δεν ακούω αυτή τη μουσική αλλά σήμερα πέρασα πολύ ωραία». Αυτό μου δίνει παραπάνω ευχαρίστηση γιατί νιώθω ότι, όταν μου λένε κάτι τέτοιο, πραγματικά έχουμε καταφέρει να επικοινωνήσουμε χωρίς ταμπέλες και προκαταλήψεις.


Ποια είναι η γνώμη σου για τον αντικαπνιστικό νόμο;

Χμ.. πραγματικά είναι μια νέα κατάσταση που πρέπει να προσαρμοστούμε. Αλλάζει τα πράγματα ριζικά σε σχέση με αυτό που ξέρουμε μέχρι τώρα. Από τη μια είναι πολύ καλύτερο για όλους εμάς τους εργαζόμενους στους χώρους αυτούς να μη γινόμαστε πια παθητικοί καπνιστές και να εργαζόμαστε σε ένα πολύ υγιέστερο περιβάλλον. Από την άλλη, τα μουσικά προγράμματα είναι τρίωρα και τετράωρα για να λειτουργούν δυναμικά σε σχέση με τους πελάτες. Δηλαδή αρχικά κατά διάρκεια του φαγητού το πρόγραμμα είναι πιο χαλαρό, για να φτάσει στη συνέχεια σε μια κορύφωση και στο τέλος να σβήσει ομαλά. Αν παραπάνω από το μισό μαγαζί μπαινοβγαίνει καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, όλη αυτή η συνέχεια διασπάται. Γινόμαστε κατά ένα τρόπο διακοσμητικοί, ο κόσμος δεν μπορεί να μπει στη διαδικασία να παρακολουθήσει, και όλο αυτό δημιουργεί μια τελείως νέα συνθήκη. Θα δούμε τι επιφυλάσσει το μέλλον. Πάντως σίγουρα η κατάσταση θα είναι διαφορετική χωρίς αμφιβολία.


Ποια συμβουλή θα έδινες σε μια νέα μουσικό που θα ήθελε να ακολουθήσει το χώρο της μουσικής;

Ίσως να μην ξεχνά ποτέ το λόγο που αγάπησε τη μουσική και αυτό σαν βασική δουλειά. Να μη σβήνει η φωτιά δηλαδή. Και να βρίσκει την πραγματική της ταυτότητα μέσα σε αυτό. Να αντέχει και να κάνει οικονομία δυνάμεων έτσι ώστε να τις διοχετεύει εκεί που αυτή επιλέγει. Το ταξίδι δε σταματάει ποτέ. Αν ψάχνει μια δουλειά με ωράριο, ρεπό και διακοπές, σίγουρα δεν είναι αυτή η δουλειά. Πρέπει να καίγεσαι και διαρκώς να προχωράς εκεί που σου λέει η καρδιά κι όχι το μυαλό.


Έχεις σκεφτεί να κάνεις κάποια δική σου προσωπική δισκογραφική δουλειά; 

Βεβαίως. Είμαι προς μια τέτοια κατεύθυνση, αν και προβληματίζομαι αρκετά με τη μορφή που θα έχει. Αλλά το βρίσκω. Έτσι κι αλλιώς και με όλα τα σχήματα στα οποία συμμετέχω, κάνουμε ηχογραφήσεις αυτό τον καιρό. Αλλά προσανατολίζω και το σόλο μου προς τα εκεί.


Ασχολείσαι τα τελευταία χρόνια με την ιστοσελίδα ‘’Aptaliko.GR’’. Τι είναι αυτή η ιστοσελίδα και τι πρέπει να κάνουν τα σχήματα ή τα μαγαζιά που θα ‘θελαν να εγγραφούν σε αυτή;

Είναι μια ιστοσελίδα που ξεκίνησε το 2011 από μεράκι και η οποία λειτουργεί αρχικά σαν ψηφιακό ημερολόγιο για την Αθήνα (προς το παρόν) προβάλλοντας καλλιτέχνες και μουσικά σχήματα που παίζουν σε ταβέρνες, μουσικές σκηνές και μεζεδοπωλεία, και αφορούν το συγκεκριμένο είδος μουσικής (παραδοσιακά, ρεμπέτικα, καφέ αμάν, δημοτικά, και αλλά σχετικά είδη). Έτσι δημιουργείται ένας μουσικός χάρτης που κατατοπίζει κάθε ημέρα το μόνιμο αλλά και το ευρύ κοινό που ενδιαφέρεται να βγει. Το 2017 το Aptaliko.GR έδωσε το όνομά του στην ΑΠΤΑΛΙΚΟ ΑΜΚΕ, της οποίας στόχος είναι η βελτίωση του υπάρχοντος μοντέλου εργασίας των μουσικών του είδους, η αναζήτηση νέων μοντέλων, καθώς και η διάδοση της μουσικής αυτής μέσω ερευνών, διαλέξεων, εκδηλώσεων, ακόμα και μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Επίσης μέσα στο site υπάρχουν ενότητες που περιέχουν το βιογραφικό του κάθε καλλιτέχνη, ή μουσικού σχήματος, μαζί με φωτογραφία και οπτικοακουστικό υλικό, όπως και αντίστοιχες των χώρων που φιλοξενούν τα συγκεκριμένα event. Η ιστοσελίδα περιλαμβάνει και διαδικτυακό ραδιόφωνο το οποίο προς το παρόν λειτουργεί πιλοτικά. Καλλιτέχνες και χώροι που ενδιαφέρονται, μπορούν να μας στείλουν τα στοιχεία τους και υλικό που θέλουν να καταχωρηθεί απλώς με ένα μήνυμα στο facebook.


Πού προαναζητήστε σε αναζήτηση στην αναζήτηση;

Παίζω συνέχειαρά Τετάρτη στο Στέκι Πινόκλης στο Μεταξουργείο, με τον ποιοτικό Νίκο Τατασόπουλο και τον Κωστή Κωστάκη στην κιθάρα. Πρόσθετα με τα προτζεκτ που προανέφερα κλείνουμε δια λαβή, τα απαιτούμεναινώνω βδομέρα, ας πούμε με τη Banda Iovanica θα εμφανίσουμε τις 19/1/20 στο Γυαλνο Upstage. Με το Sabi Trio στις 26/12 στη διαθεσιμότητα  Μακάρι , με με το Μπαμ τρίο στις 29/12 & 12/1 στο Μουσικό Καφενείο Φειδίου 2, παιχνίδια για ταπαπα όχημα που προσφέρθηκαν για να μπει στο Aptaliko.GR, ή στο δωμάτιο μου αναζήτηση στο Facebook.

"Η μουσική είναι το μεγάλο καταφύγιο της ψυχής"

Πέμπτη, 16 Απριλίου 2020 - Πρωινή της Ηλείας 

Συνέντευξη στην Ηρώ Ρήγα

Με χαρά μεγάλη, λόγω της βαθιάς εκτίμησης και φιλίας που μας συνδέει, έκανα τη συνέντευξη αυτή με μια νέα καλλιτέχνη, την ερμηνεύτρια, μουσικό και τραγουδοποιό Χαρούλα Τσαλπαρά, η οποία έλκει την καταγωγή της και από την Ηλεία και έχει καταφέρει να συγκινήσει και να αγαπηθεί ευρέως από το μουσικόφιλο κοινό. 

Η Χαρούλα, με σπουδές πάνω στη μουσική, εδώ και καιρό “τρέχει” το solo project της  «PianOLAternA» και παράλληλα συμμετέχει σε πολλά μουσικά σχήματα (πχ. «Μπαμ», «Banda Iovanica»,  «Σειρήνες του Λυκαβηττού», «Sabi Trio», «Ρομβία», κά), όπου ερμηνεύει τραγούδια της λαϊκής μας παράδοσης και του ρεμπέτικου, αλλά και δικές της δημιουργίες, μετρώντας ήδη πολλές εμφανίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Είναι πρόεδρος της Aptaliko.GR και μιλά στην «Πρωινή» για τις δραστηριότητες της καινοτόμου αυτής εταιρίας καθώς και για το πώς εξελίχθηκε και υλοποιήθηκε η ιδέα του Live.Aptaliko.GR, το οποίο κρατά συντροφιά σε εκατοντάδες χρήστες στο διαδίκτυο από άκρη σε άκρη της χώρας και στο εξωτερικό αυτές τις πρωτόγνωρες για όλους μας μέρες. Αναφέρεται στο πώς βιώνει την καραντίνα, απόρροια της οποίας είναι το ομώνυμο νέο της κομμάτι, και στη δυσκολία που αντιμετωπίζει ο Έλληνας μουσικός με τα νέα εργασιακά δεδομένα. Μας υπενθυμίζει, με την απλότητα και ειλικρίνεια που τη διακρίνει, καθώς και την αμεσότητα και το ήθος της ως καλλιτέχνης, τη δύναμη της μουσικής, του μεγάλου αυτού «καταφύγιου της ψυχής»…


Θα ήθελες αρχικά να μας πεις δυο λόγια για το Aptaliko.GR; Πώς γεννήθηκε η ιδέα του και πώς έχει εξελιχθεί;

Το Aptaliko.GR ξεκίνησε να υπάρχει σαν ιδέα το καλοκαίρι του 2011. Εμπνευστής της, ήταν ο Hρωδίων Σουλόπουλος και πλέον συνιδρυτής της εταιρίας μας. Άρχισε να ζυμώνεται μέσα από συζητήσεις, για να αποκτήσει μια πρώτη μορφή με τη βοήθεια του Google Calendar το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς σαν διαδικτυακό ημερολόγιο καταχώρησης εβδομαδιαίων μουσικών εκδηλώσεων που σχετίζονται με την παραδοσιακή μουσική του ελλαδικού χώρου και της ανατολικής Μεσογείου ευρύτερα. Έκτοτε και για οκτώ χρόνια μέχρι σήμερα άλλαξε πολλές μορφές και εξελίχθηκε από ένα απλό ημερολόγιο σε ιστοσελίδα παρουσίασης των χώρων, των καλλιτεχνών, των μουσικών συνόλων, των οργανοποιών και των βιβλίων που εκπροσωπούν το συγκεκριμένο μουσικό είδος. Το ημερολόγιο δεν έπαψε ποτέ να λειτουργεί εκτός από μικρά χρονικά διαστήματα ανακατασκευής της ιστοσελίδας και πάντα θεωρείται η πρώτη γραμμή και το σημαντικότερο κομμάτι της ιδέας.

Επόμενη χρονιά-σταθμός για το Aptaliko.GR ήταν το καλοκαίρι του 2017, όταν ιδρύθηκε η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία ΑΠΤΑΛΙΚΟ με απώτερο σκοπό να προχωρήσει πολλά βήματα παραπέρα από τη συνεχή λειτουργία του ηλεκτρονικού ημερολογίου και της ιστοσελίδας. Σε όλη τη διάρκεια των προηγούμενων χρόνων όλο αυτό το εγχείρημα παρέχει δωρεάν τις υπηρεσίες του στους ακροατές, στους καλλιτέχνες και στους ιδιοκτήτες χώρων που φιλοξενούν εκδηλώσεις. Κατά τη διάρκεια του έτους 2018 η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία ΑΠΤΑΛΙΚΟ, πιστή στις αρχικές ανάγκες που τη δημιούργησαν, συνέχισε τη διοργάνωση μουσικών εκδηλώσεων και άλλων καλλιτεχνικών παραγωγών παράλληλα με το βασικό της έργο που δε σταμάτησε να είναι η δωρεάν προβολή του διαδικτυακού ημερολογίου μουσικών εκδηλώσεων καθώς και η δωρεάν προβολή καλλιτεχνών, μουσικών σχημάτων και οργανοποιών, όπως και η συγκέντρωση πληροφοριών και τίτλων βιβλιογραφίας σχετικής με την παραδοσιακή μουσική του ελλαδικού χώρου και της ανατολικής Μεσογείου ευρύτερα. Εκτός αυτού, η πολιτική εξέλιξης της εταιρίας ευθυγραμμίζεται με την επιδίωξη ανεύρεσης οικονομικών πόρων από προσκλήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σκοπό την επιτέλεση ερευνητικών προγραμμάτων σχετικών με το συνδυασμό μουσικής και τεχνολογίας, και μέσω του τρόπου αυτού την καταγραφή στοιχείων άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.

Από τις αρχές του 2019 η ΑΠΤΑΛΙΚΟ ΑΜΚΕ αναπτύσσει προτάσεις με καινοτόμες ιδέες, σκοπεύοντας να συνεργαστεί με ερευνητικά ιδρύματα, ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα αλλά και ιδιωτικές εταιρίες με στόχο την ανάπτυξη καινοτόμων εφαρμογών σχετικών με τη μουσική. Ήδη αναμένονται αποτελέσματα σε προτάσεις που συμμετείχαμε το 2019 και συνεχίζουμε την σύνταξη νέων προτάσεων σε ΕΕ προγράμματα για το 2020.


Το Aptaliko φέρνει κοντά καλλιτέχνες με σκηνές και με το κοινό. Από τις 13 Μάρτη λειτουργεί το Live.Aptaliko.GR. Είναι απόρροια της κατάστασης με τον ιό ή κάτι που είχατε σχεδιάσει από πριν;

Η βελτίωση των υπηρεσιών ξεκίνησε από τον Οκτώβριο, με τη νέα σεζόν. Η συνεργασία με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα στον τομέα των πρακτικών ασκήσεων έφερε νέους ανθρώπους στο γραφείο μας που βοήθησαν πραγματικά για όσο παρέμειναν -ο μουσικολόγος μας, συνεχίζει αυτή τη στιγμή απομακρυσμένα, αν και σε διαδικασία διακοπής της πρακτικής του, λόγω της κατάστασης-. Από την άλλη, οι δυο τεχνικοί μας, ανταποκρίθηκαν άμεσα και έτσι αρχίσαμε σιγά-σιγά να εκπέμπουμε ζωντανά! Το Live.Aptaliko.GR προέκυψε από μια ομάδα στα κοινωνικά δίκτυα και μελλοντικά σκεφτόμαστε να αποτελεί και μια ξεχωριστή σελίδα που θα έχει σχέση μόνο με τις ζωντανές αναμεταδόσεις.

Κύριος στόχος, είναι η δημιουργία μιας καινοτόμας, ανοιχτής, σπονδυλωτής, επεκτάσιμης, διαδικτυακής πλατφόρμας (και αντίστοιχης κινητής εφαρμογής) για τη μουσική που θα βασίζεται στον πληθοπορισμό και θα μπορεί να υποστηρίξει ομάδες / κοινότητες καλλιτεχνών, επαγγελματιών, ερασιτεχνών και του κοινού τους, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μια τέτοια πλατφόρμα, που δεν υπάρχει σήμερα στην αγορά, θα επιτευχθεί με μεταφορά τεχνογνωσίας που διαθέτουν οι ακαδημαϊκοί οργανισμοί της κοινοπραξίας, έτσι ώστε αυτή να αξιοποιηθεί οικονομικά μέσω πολλαπλών χρήσιμων εφαρμογών από τις μουσικές κοινότητες και τις δημιουργικές βιομηχανίες.


Τι δυσκολίες είχε (και έχει ακόμα ίσως) για να στηθεί το Live.Aptaliko.GR;

Οι δυσκολίες που προέκυψαν δεν είναι τόσο τεχνικές, μιας που υπάρχει η εμπειρία και η γνώση για την επίλυση διαφόρων τεχνικών θεμάτων και ήδη εμπεριέχεται τεχνολογία δωρεάν από την Microsoft, όπως και πολύ ελεύθερο λογισμικό, linux διακομιστές που φιλοξενούνται πλατφόρμες όπως Joomla CMS, Azuracast Radio, Moodle eClass κτλ. Η πραγματική δυσκολία έγκειται στο να εκπαιδευτούν μουσικοί, καθηγητές και κοινό, σε σχέση με τρόπο που μπορούν να συμμετέχουν σε όλο αυτό και να δεχτούν ότι θα πρέπει στην ουσία να αφιερώσουν χρόνο για να καταλάβουν πώς να λειτουργήσουν την τεχνολογία προς όφελός τους… Δυστυχώς δεν γίνονται όλα με πέντε κουμπάκια και βλέπουμε σήμερα ακόμα και τα μεγάλα ιδρύματα εκπαίδευσης να ζορίζονται να λειτουργήσουν αποκλειστικά μέσω δικτύου.


Η ανταπόκριση από τον κόσμο φάνηκε από την πρώτη στιγμή ότι είναι μεγάλη και σταθερή. Σε τι νομίζεις οφείλεται αυτό και πώς σε κάνει να νιώθεις;

Ο κόσμος έχει μεγάλη ανάγκη, ειδικά σε μια περίοδο δύσκολη όπως αυτή που διανύουμε τώρα να αναζητήσει τρόπους που θα του δώσουν τη δύναμη να αντιμετωπίσει το παρόν και το μέλλον. H τέχνη, πιο συγκεκριμένα η μουσική και ακόμα πιο συγκεκριμένα η λαϊκή και παραδοσιακή μουσική έχει αυτή την ιδιότητα. Στην παρούσα κατάσταση, το διαδίκτυο και οι τρόποι μετάδοσης εντός του, είναι το μοναδικό που μπορεί να μεταφέρει τη μουσική και τους εκπροσώπους της (τους ζωντανούς πομπούς δηλαδή) μέσα στα σπίτια και μπροστά στις οθόνες των ανθρώπων που τα αναζητούν (δέκτες). Χαίρομαι που, τουλάχιστον, μέσα στη ζοφερή καθημερινότητα που έχει δημιουργηθεί, μπορούμε να αλληλοεπιδράσουμε έστω και με τον τρόπο αυτό, που διαφορετικά σε καμία περίπτωση δε θα μπορούσε να υποκαταστήσει την εμπειρία της ζωντανής μουσικής επιτέλεσης.


Χαρούλα, θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μας πώς βιώνεις εσύ όλη αυτή την κατάσταση; Έγραψες ένα κομμάτι, την «Καραντίνα»…

H ζωή μας άλλαξε παντελώς μέσα σε λίγες μέρες. Νομίζω πως βρισκόμαστε όλοι ακόμη σε κατάσταση σοκ, και ψάχνουμε να βρούμε τα επόμενα πατήματά μας. Το τραγούδι “καραντίνα” προέκυψε τελείως φυσικά και με έντονη διάθεση ελαφρότητας και χιούμορ, ακριβώς επειδή είναι αναγκαίο για να χωνέψει κανείς μια νέα και αμετάκλητη κατάσταση εγκλεισμού, κατάσταση πρωτοφανή για τους ανθρώπους της γενιάς μου. σκεφτόμουν ποια μπορούσε να είναι η μελωδία της λέξης “καραντίνα”, συνεχώς γυρνούσε στο κεφάλι μου, και νάτο. Δεν μπορώ σε καμία περίπτωση να φανταστώ το μέλλον, πόσο μάλλον να κάνω σχέδια, το μόνο που σίγουρα ξέρω είναι ότι τίποτα δε θα είναι ίδιο από δω και πέρα, ενώ θεωρώ πολύ πιθανό από δω και πέρα η ζωή να χωρίζεται σε Προ Kορωνοιού και Mετά. Αυτό που καλούμαστε να κάνουμε πια, είναι να προσαρμοστούμε.


Είσαι μία καλλιτέχνης που εμφανίζεται ζωντανά πολύ τακτικά, με πολλά μουσικά σχήματα, και έρχεσαι σε άμεση επαφή με τους ανθρώπους. Τι επιπτώσεις θεωρείς ότι έχει ο εγκλεισμός στους μουσικούς, σε όσους είναι γύρω από αυτό το επάγγελμα (ηχολήπτες, μάνατζερ, μουσικές σκηνές, τεχνικούς, κλπ), αλλά και σε όλο τον κόσμο;

Σίγουρα ισχύουν όλα τα παραπάνω περί σοκ και αναπροσαρμογής, σίγουρα όμως εντός της κοινωνίας υπάρχουν πολλές διαφορετικές ταχύτητές. Για παράδειγμα, όσοι εργάζονταν ηλεκτρονικά δεν έχουν βιώσει σχεδόν καμία αλλαγή στη ζωή τους, ή όσοι πήραν εντολή να εργαστούν από το σπίτι, βιώνουν την εμπειρία του εγκλεισμού και των μέτρων απαγόρευσης κυκλοφορίας, δεν παύουν όμως να εργάζονται και να αμείβονται. Σε αντίθεση με αυτούς, η καραντίνα στον τομέα των τεχνών και ιδιαίτερα στο δικό μας, είχε ολέθριες συνέπειες. Πρόκειται για διακοπή όλων των λειτουργιών που είχαν σχέση με συνάθροιση ανθρώπων. Αυτό σημαίνει ότι όσοι σχετίζονται με τέτοιες εργασίες, δε θα μπορούν να εργαστούν μέχρι να υπάρχει οριστική αναστολή των μέτρων, ενώ όλες οι ημερομηνίες που αφορούσαν το καλοκαίρι έχουν ακυρωθεί. Αυτό σημαίνει άλλοι τουλάχιστον 4 μήνες ανεργίας, σε επαγγέλματα που θεωρούνται ήδη “εποχιακά”. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η συντριπτική πλειοψηφία του κλάδου μας, αποκλείεται από το έκτακτο επίδομα που εξήγγειλε η κυβέρνηση, αφού οι συμβάσεις των περισσοτέρων εργαζόμενων δεν είναι μεγάλης διάρκειας (πρόσληψη – απόλυση την ίδια μέρα), ενώ μεγάλο κομμάτι μαστίζεται και από τη μαύρη εργασία. H εταιρία μας, ως πιστοποιημένος πολιτιστικός φορέας, ορμώμενη από τις αρχές του καταστατικού της, απέστειλε ήδη επιστολή προς την Υπουργό Πολιτισμού, καλώντας τη να λάβει έκτακτα απαραίτητα οικονομικά μέτρα, πέραν του επιδόματος που θα καταβληθεί στους υπολοίπους εργαζόμενους. Σύμφωνα με αυτή την κατάσταση, η ανάγκη προσαρμογής μας και εύρεσης νέων τρόπων εργασίας μέσω του διαδικτύου κρίνεται για μας όχι απλώς απαραίτητη, αλλά κομβικής σημασίας για την επιβίωσή μας.


Η μουσική μας ενώνει, μας εμψυχώνει, μας κρατά ζωντανούς.. Πώς νομίζεις το ρεμπέτικο και παραδοσιακό τραγούδι μπορεί να ενισχύσει τον ψυχισμό του Έλληνα, που εισπράττει απανωτά «χτυπήματα» εδώ και πολύ καιρό;

Η λαϊκή και παραδοσιακή μουσική του τόπου μας είναι μεγάλη δύναμη. Μας κρατά σε απευθείας σύνδεση με την τοπική μας ιστορία και τα μεγάλα γεγονότα που τη διαμόρφωσαν και άρα και με την τοπική πολιτισμική μας ταυτότητα. Μας θυμίζει δηλαδή, ποιοι είμαστε, ποιο είναι το παρελθόν και πώς αφηγείται. έχει εντός της και τις δύο ιδιότητες της διασκέδασης, της εκτόνωσης της ενέργειας, και της ψυχαγωγίας. Φέρνει όλα τα προβλήματα και τις δυσκολίες σε μια διάσταση διαχειρίσιμη και ανθρώπινη, έτσι ώστε οι άνθρωποι να τα αφηγούνται να τα λύνουν και να προχωρούν. Και είναι πάντα εκεί, το μεγάλο καταφύγιο της ψυχής. Βέβαια αν σκεφτούμε τις συνθήκες όπως διαμορφώνονται από δω και πέρα, όσο έχουν οι ακροατές την ανάγκη της μουσικής, άλλο τόσο έχει η μουσική -και ειδικότερα οι εκπρόσωποί της- ανάγκη τους ακροατές. Είναι μια σχέση αιώνια και αδιατάρακτη και τώρα περισσότερο ωφέλιμη και για τις δύο πλευρές από ποτέ.

Banda Iovanica: Φόρος τιμής στον θρυλικό βιολιστή Γιάγκο Αλεξίου

Τρίτη, 07 Μαϊος 2019 - Ναυτεμπορική 

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης

Ναυτεμπορική

Η Banda Iovanica, ένα μουσικό σχήμα - φόρος τιμής στο θρυλικό βιολιστή χάρη στον οποίο εμπνέυστηκε το όνομά της, είναι ένα μοναδικό μείγμα μουσικών ιδιωμάτων της ανατολικής ευρώπης και των αστικών κέντρων των μικρασιατικών παραλίων. Η Χαρούλα Τσαλπαρά παίζει ακορντεόν στο σχήμα και τραγουδάει. Μιλήσαμε μαζί της.


Θα θέλατε να μας συστήσετε την Banda Iovanica;

«Η Banda Iovanica συστάθηκε με αποτέλεσμα ένα πάντρεμα μεταξύ της λαϊκής τσιγγάνικης μουσικής χωρών όπως η Ουγγαρία, η Ρουμανία και η Ρωσία, και των Βαλκανίων, του Βοσπόρου και των κοσμοπολίτικων λιμανιών των παραλίων, μπολιάζοντας τις δομές και τα μονοπάτια της μουσικής τους με ποικίλους έντονους ρυθμούς και πλούσιες νέες μελωδίες. Δημιουργείται έτσι ένα νέο, εκρηκτικό μουσικό μείγμα. Το όνομα του σχήματος το εμπνεύστηκε ο κυμβαλίστας μας και πρωτεργάτης της μπάντας Κλέαρχος Κορκόβελος, έχοντας την ιδέα να την ονομάσει Iovanica, σαν φόρο τιμής στον σπουδαίο βιολάτορα των αρχών του 20ού αιώνα, Γιάγκο Αλεξίου, ή Γιοβανίκα. Το σχήμα αποτελείται από βιολί -Γλαύκος Σμαριανάκης, ακορντεόν -Χαρούλα Τσαλπαρά, κιθάρα -Γιάννης Νιάρχος κύμβαλο -Κλέαρχος Κορκόβελος και κοντραμπάσο -Λουκάς Μεταξάς».


Έμπνευσή σας, η ζωή και το έργο του μουσικού - «φόβητρο». Μιλήστε μας για τον Γιοβανίκα.

«Ο χαμένος θρυλικός βιολιστής Γιάγκος Αλεξίου ή Γιοβανίκας είναι το πρόσωπο κλειδί και αφορμή της ιδέας σύστασης μιας μπάντας, που θα παίζει ένα ρεπερτόριο στα πρότυπα των ορχηστρών στα καφέ αμάν του 19ου αιώνα, χτίζοντας ένα ρεπερτόριο με αναμεμειγμένα στυλ και με τραγούδια πολυταξιδεμένα. Τόποι δράσης του παμπάλαιου θρυλικού βιολιστή, η Λέσβος, η Σμύρνη, τα παράλια της Μαύρης Θάλασσας, η Κωστάντζα, η Βραΐλα και το Βουκουρέστι. Υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία για το έργο του, γνωρίζουμε κάποιες αναφορές στο όνομά του από άρθρα της εποχής, συγκεντρωμένα στο βιβλίο ‘’Της ασιάτιδος μούσης ερασταί’’ του Θεόδωρου Χατζηπανταζή. Φέρεται να είναι ο συνθέτης του περίφημου ‘’Σμυρναϊκού Μινόρε’’ και περιγράφεται άλλοτε ως ‘’Βλάχος’’, άλλοτε ως το ‘’πρώτο βιολί της ανατολής’’. Είχε κλασσική παιδεία, ενώ ταυτόχρονα γνώριζε το στυλ και το ρεπερτόριο πολλών διαφορετικών μουσικών από τόπους που επισκεπτόταν».


Τι σας προσέλκυσε στην ενασχόληση με τη λαϊκή τσιγγάνικη μουσική;

«Αυτό που μας προσέλκυσε, σίγουρα, είναι ο τρόπος σκέψης και το γεγονός ότι οι τσιγγάνοι επηρέασαν καταλυτικά και διαμόρφωσαν κατά πολύ μεγάλο βαθμό την παραδοσιακή μουσική από όλα τα μέρη από τα οποία έκαναν το πέρασμά τους, μπολιάζοντας και ανακατεύοντας τις μουσικές των διαφόρων λαών. Το ίδιο συνέβη φυσικά και στα βαλκάνια, την ανατολική μεσόγειο καθώς και τη βορειότερη ανατολική Ευρώπη. Είναι εξαιρετικά γοητευτικό να συναντάς για παράδειγμα τα ίδια ή παρόμοια μουσικά θέματα σε τόπους τελείως απομακρυσμένους μεταξύ τους φαινομενικά. Όπως ένα λουλούδι που ο σπόρος του μεταφέρεται με τον αέρα και φυτρώνει τελείως αλλού από το φυτό που προήλθε. Η ζωή του μουσικού είναι το ταξίδι και η συλλογή ρεπερτορίου και τρόπων παιξίματος, ασχέτως αν είναι τσιγγάνος, είτε Μικρασιάτης. Πάντα περιπλανώμενος, συλλέγει και μπολιάζει τις διαφορετικές μουσικές ταυτότητες δημιουργώντας ένα νέο μείγμα».


Πείτε μας έναν στίχο, από τα τραγούδια που θα ακουστούν στη μουσική σας παράσταση.

«’’Παίξε Μπάντα Γιοβανίκα να γλεντώ ως το πρωί’’ -από το τραγούδι ‘’Δράκουλας Σεβνταλής’’, στίχοι Κλέαρχος Κορκόβελος, μουσική Γιάννης Νιάρχος. Και ‘’Αυτό κι αν είναι βάσανο, αυτό κι αν είναι πόνος, να σ’ αγαπώ, να καίομαι και να το ξέρω μόνος’’ -από μια διασκευή της Banda Iovanica, σε έναν παλιό, ρουμάνικο, παραδοσιακό σκοπό».


Μια περιγραφή της σχέσης σας με το κοινό, όταν είστε επί σκηνής;

«Είναι ένα αρκετά δυναμικό πρόγραμμα, το πρόγραμμα της παράστασης. Αυτό που θέλουμε κυρίως είναι να μεταφέρουμε την ατμόσφαιρα ενός μουσικού οδοιπορικού χωρίς σύνορα, αφού τα σύνορα, και οι διαχωρισμοί βάσει αυτών, είναι κάτι αρκετά πρόσφατο και ‘’καινούριο’’ στην ανθρώπινη ιστορία. Μας ενδιαφέρει το κοινό να περάσει όμορφα, να διασκεδάσει και ταυτόχρονα να ψυχαγωγηθεί λαμβάνοντας από την μπάντα μια μουσική ολότητα, που ακουμπά πλήθος διαφορετικών συναισθημάτων».


Λίγα λόγια σας για όσα θα απολαύσουμε στο Faust;

«Η μουσική μας παράσταση είναι ένα ταξίδι στον χρόνο και στον χώρο, εμπνευσμένο από τη ζωή και το έργο του Γιοβανίκα και μουσικών της ίδιας εποχής και νοοτροπίας με ζωή αινιγματική, έργο ανεξερεύνητο και μυστικό. Στο Faust, θα παρουσιαστούν και κάποια καινούρια, δικά μας κομμάτια. Είναι μια συνέχεια που θέλουμε να δώσουμε σε όλο αυτό το παλιό μουσικό υλικό που τόσο αγαπάμε, μέσα από νέες δημιουργίες».


Κάποιο μελλοντικό σας σχέδιο;

«Η Banda Iovanica φιλοδοξεί να διαδώσει το έργο και τον τρόπο που αντιλαμβάνονταν τον κόσμο και τα μουσικά πράγματα ο Γιοβανίκας και η ‘’ξεχασμένη’’ σχολή των Μικρασιατών μουσικών στα τέλη 19ου αρχές 20ού αιώνα, όσο το δυνατόν περισσότερο, φέρνοντας τον τρόπο σκέψης τους στις μέρες μας και δημιουργώντας νέα μουσική πατώντας στα δικά τους χνάρια. Φιλοδοξούμε να κινηθούμε όσο το δυνατόν περισσότερο προς αυτή την κατεύθυνση, παίζοντας και παρουσιάζοντας αυτό το τελείως world music μείγμα, τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος».

"Η παραδοσιακή μουσική είναι αθάνατη"

Τετάρτη, 02 Αυγούστου 2017 - Φεστιβάλ Ακορντεόν Σύρου 

Ένα μεγάλο μουσικό «ΜΠΑΜ» στην Πιάτσα της Άνω Σύρου, κατά την πρώτη ημέρα του Φεστιβάλ Ακορντεόν Σύρου

Συνέντευξη της μουσικού και μέλους του σχήματος, Χαρούλας Τσαλπαρά

Πανηγυρικά, με ενέργεια και διάθεση στα ύψη, άνοιξε ο κύκλος συναυλιών του 6ου Φεστιβάλ Ακορντεόν Σύρου, που επέστρεψε στα πολιτιστικά δρώμενα του νησιού για να «φωτίσει» και να αναδείξει τα κοινά στοιχεία της αστικής λαϊκής μουσικής σε Ελλάδα και Γαλλία.

Στην έναρξη της φετινής διοργάνωσης, η Χαρούλα Τσαλπαρά (ακορντεόν), ο Γλαύκος Σμαριανάκης (βιολί) και η Θεοδώρα Αθανασίου (κιθάρα) προκάλεσαν ένα μεγάλο μουσικό «Μπαμ» στην Πιάτσα της Άνω Σύρου, ξεσηκώνοντας τους δεκάδες φίλους και επισκέπτες του μεσαιωνικού οικισμού.


Ελλάδα, Βαλκάνια & Ανατολική Μεσόγειος

Μέσα από τη συναυλία του νέου σχήματος, που δραστηριοποιείται τα τελευταία δύο χρόνια, με βάση το παραδοσιακό τραγούδι και ξεχωρίζει για τις ιδιαίτερες ενορχηστρώσεις των κομματιών που παρουσιάζει, Ανατολή και Δύση σφιχταγκαλιάστηκαν σε αυτή τη μικρή γωνιά του κόσμου. Η παράδοση της πόλης συναντήθηκε με την παράδοση της υπαίθρου του ελλαδικού χώρου, των Βαλκανίων και της ανατολικής Μεσογείου συντελώντας σ’ ένα γλέντι, άνευ προηγουμένου, που διήρκησε τρεις σχεδόν ώρες.

Η Χαρούλα Τσαλπαρά είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και διπλωματούχος μουσικός, που πέραν της φωνητικής ερμηνείας, μελετά και την ταυτότητα του πιάνου στις ορχήστρες της αστικής λαϊκής μουσικής του 20ου αιώνα. Η ίδια συμμετέχει και στο εκπαιδευτικό μέρος του Φεστιβάλ Ακορντεόν Σύρου με το σεμινάριο «Ακροβατώντας ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση», που έχει ως στόχο να φωτίσει το λαϊκό τρόπο χρήσης του ακορντεόν, το ρεπερτόριο και την εξέλιξή του με σημείο αναφοράς μας την ύπαρξή του από τις απαρχές ήδη της δισκογραφίας και τις πρώτες πλάκες των 78 στροφών μέχρι σχεδόν να αντικατασταθεί από το ηλεκτρικό αρμόνιο μετά τη δεκαετία του 1950.

Η Θεοδώρα Αθανασίου είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πατρών και Διπλωματούχος μουσικός, με εμπειρία και δισκογραφία σε πολλά είδη μουσικής. Εστιάζει στην έρευνα του ρόλου της κιθάρας ως λαουτοειδούς στα ρεπερτόρια της Ανατολικής Μεσογείου. Τέλος, ο Γλαύκος Σμαριανάκης είναι μουσικός με σπουδές στο κλασικό βιολί στην Ανωτέρα τάξη του Ωδείου Αθηνών, καθώς και θεωρητικά Τροπικής Μουσικής, με συμμετοχή στην παραδοσιακή ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών.


Αστείρευτη διάθεση, ξεχωριστές ενορχηστρώσεις

Τις εντυπώσεις της από τον ενθουσιασμό, την αγάπη και τη θερμή συμμετοχή των Συριανών, οι οποίοι από την αρχή έως το τέλος της συναυλίας, δεν σταμάτησαν να χορεύουν και να τραγουδούν, χειροκροτώντας και ενθαρρύνοντας το σχήμα να συνεχίσει, περιέγραψε στην «Κοινή Γνώμη» η «ψυχή» των «Μπαμ», Χαρούλα Τσαλπαρά.

«Ήταν καταπληκτικά και πολύ ζεστά σε αυτόν τον μικρό χώρο, που αν και δεν είναι κατάλληλος για συναυλία -από ακουστικής πλευράς- πλημμύριζε από την όρεξη και τη χαρά των ανθρώπων», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Το μουσικό σχήμα παρουσίασε στην Πιάτσα της Άνω Σύρου κομμάτια που αποτελούν μέρος του ρεπερτορίου τους. «Εμφανιζόμαστε σε εβδομαδιαία βάση σε μαγαζιά και συναυλιακούς χώρους της Αθήνας. Αν και νέο σχήμα προς το παρόν, έχουμε πολλή διάθεση να παίζουμε μαζί και να κάνουμε διαφορετικές ενορχηστρώσεις, δηλαδή να χρησιμοποιούμε το βιολί, την κιθάρα, το ακορντεόν με τρόπο που ίσως δεν περιμένεις πάντα. Για παράδειγμα, περιμένεις από την κιθάρα πάντα να συνοδεύει. Σ’ εμάς, η κιθάρα κάποιες φορές σολάρει, το ακορντεόν συνοδεύει και το βιολί άλλοτε μπαίνει πίσω κι άλλοτε μπροστά».


Η στροφή του κόσμου στις μουσικές ρίζες μας 

Βάση των «Μπαμ» αποτελεί η παράδοση και η πρώιμη εποχή της αστικής μουσικής. Το πρόγραμμά τους περιλαμβάνει προπολεμικά τραγούδια, σμυρναίικα, ρεμπέτικα, νησιώτικα και πολλά ακόμα είδη, που τυγχάνουν θερμής ανταπόκρισης από τον κόσμο. «Είναι πάρα πολλά τα πράγματα που οδήγησαν σε αυτή την ανταπόκριση του κοινού και τα επόμενα χρόνια είμαι σίγουρη ότι θα είναι πολύ μεγαλύτερη ακόμα. Εδώ και λίγα χρόνια έχει χτιστεί ένα περιβάλλον μέσα στο οποίο όλο και περισσότερος νέος κόσμος παίζει παραδοσιακά όργανα και ακούει αυτή τη μουσική». Όπως εξήγησε, προς αυτή την κατεύθυνση έχουν βοηθήσει σημαντικά τα Μουσικά Γυμνάσια, ΑΕΙ και ΤΕΙ, καθώς και το γεγονός ότι υπάρχει πλέον η δυνατότητα να αντλήσει κανείς πληροφορίες από το διαδίκτυο, να βρει και να ακούσει τραγούδια εκείνης της εποχής.

«Είναι μια μουσική, ζωντανή, που δεν πέθανε ποτέ, μια μουσική που μας κάνει να χορεύουμε, να εκφραζόμαστε, να επικοινωνούμε και να περνάμε ωραία και να ντύνουμε κάθε στιγμή της ζωής μας, κάθε έκφανση, τη χαρά, τη λύπη, το γέλιο, τον έρωτα, τη θλίψη, τη φτώχεια, όλα».


«Η αγάπη είναι το κλειδί»

Ο λόγος που οδήγησε τα μέλη του σχήματος να αφοσιωθούν και να αφιερωθούν στην παραδοσιακή μουσική είναι η αγάπη τους για το συγκεκριμένο είδος. «Το ακούμε συνέχεια, το μελετάμε, το ψάχνουμε και αγαπώντας αυτή τη μουσική, εξοικειώνεσαι μαζί της και αυτή σου γίνεται βίωμα. Αν θες να τη μάθεις, είναι καλό να την ακούς και φυσικά να πειραματίζεσαι, να παίζεις, όπου σταθείς κι όπου βρεθείς να δοκιμάζεις, να εξασκείσαι, ώστε αυτό που λαμβάνεις στα αυτιά σου, να προσπαθείς να το εφαρμόζεις με το δικό σου τρόπο στο όργανο, στη φωνή». Πρόσθεσε βέβαια ότι το ίδιο απαραίτητη είναι και η θεωρητική μελέτη. «Χρειάζεται να αποκτήσει κάποιος γνώσεις σε σχέση με το οθωμανικό σύστημα, τη βυζαντινή, πράγματα που είναι αρκετά κοντά στη μουσική αυτή. Εξίσου σημαντική είναι και η κλασική ευρωπαϊκή παιδεία, η οποία δίνει τα στοιχεία της και βοηθάει από την πλευρά της. Η παραδοσιακή μουσική αποτελείται και από τα δύο αυτά στοιχεία. Αυτός είναι ο πλούτος μας. Ότι είμαστε και στα δύο».

Καταλήγοντας, η κ. Τσαλπαρά σημείωσε πως σε ένα μουσικό πρόγραμμα δεν υπάρχουν όρια. «Παίζεις προπολεμικά, παίζεις μεταπολεμικά, παίζεις νησιώτικα, δημοτικά, μουσική από όλη την Ελλάδα, πράγματα που τα ξέρει ο κόσμος, τα ακούει, τα χορεύει και τα τραγουδάει. Γι' αυτό ονόμασα το σεμινάριο «Ακροβατώντας ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση που είναι αυτό που κάνουμε», γιατί αντιπροσωπεύει ακριβώς τη δουλειά που κάνουμε και παρουσιάζουμε». 

“Ταξιδεύοντας με τις Τέχνες”

Τετάρτη, 24 Δεκεμβρίου 2014 - NG Radio

Η μουσικός και τραγουδίστρια Χαρούλα Τσαλπαρά μας ταξιδεύει με το ακορντεόν και με τη φωνή της μέσα από την εκπομπή “Ταξιδεύοντας με τις Τέχνες” της Τόνιας Μασουρίδου.

Η μουσικός και τραγουδίστρια Χαρούλα Τσαλπαρά μας ταξιδεύει με το ακορντεόν και με τη φωνή της μέσα από την εκπομπή “Ταξιδεύοντας με τις Τέχνες” της Τόνιας Μασουρίδου.

https://www.youtube.com/watch?v=lJp28cOcoWg

Η Αθηνά Λαμπίρη και η Χαρούλα Τσαλπαρά στο Ολόγραμμα

Παρασκευή, 19 Απριλίου 2019 - Ολόγραμμα

Παρασκευή 19.4.2019 από τις 17:00 με τον Βασίλη Κομύτη

Η Αθηνά και η Χαρούλα. Κιθάρα ακορντεόν τραγούδι. Δυο αυτόφωτες κουκκίδες στο σκοτάδι.

Αιωρούνται στο κενό, σα μικρές σταγόνες νερού που ξέχασαν το δρόμο προς το χώμα. Έτσι πετούν ανάμεσα στον ουρανό και στη γη, το σήμερα και το χτες, μιλώντας μια μουσική γλώσσα που μας έρχεται από πολύ παλιά. Το αόρατο νήμα που τις συνδέει και η κινητήριος δύναμη, είναι η ανάγκη να βρεθούν και να παίξουν τραγούδια και σκοπούς που έχουν ξεδιαλέξει καθ’ όλη την μουσική τους πορεία.

Με τα όργανα, τις φωνές τους και έντονα διασκευαστική διάθεση πειραματίζονται μεταξύ τους σε ένα μουσικό ταξίδι με άγνωστο προορισμό.

https://www.youtube.com/watch?v=FssbHerDiXo